19 ژانویه 2024 - در حالی که چندین کارآزمایی نشان داده اند که کاهش وزن قابل توجه با استفاده از رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند دیابت نوع 2 را معکوس کند، تحقیقات جدید منتشر شده در مجله یDiabetologia  از اولین مواردی است که تأثیر بعدی رمیسیون را بر پیامدهای قلبی عروقی نشان داده است. این مطالعه توسط پروفسور Edward Gregg، رئیس دانشکده بهداشت جمعیت در دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI، و همکارانش در دوبلین(ایرلند) انجام شده است.

این مطالعه ی جدید نشان می دهد که در بیمارانی که در مطالعه Look AHEAD شرکت کردند، افرادی که شواهدی از رمیسیون از دیابت(بهبودی از دیابت یا remission) را داشتند، 40 درصد کمتر به بیماری های قلبی عروقی (CVD) و 33 درصد کمتر به بیماری مزمن کلیوی (CKD) مبتلا شدند.

مطالعه یLook AHEAD ، یک مطالعه ی تصادفی کنترل شده ی چند مرکزی بود که تأثیر یک مداخله سبک زندگی فشرده ی 12 ساله (ILI) را با حمایت از افراد و آموزش دیابت (DSE)به آنها، بر CVD و سایر مشکلات طولانی مدت سلامت مقایسه کرد. این مطالعه که بین سال‌های 2001 تا 2016 انجام شد، از 5145 بزرگسال 45 تا 76 ساله ی مبتلا به دیابت نوع 2 که دچار چاقی یا اضافه وزن بودند(BMI، بیش از25  کیلوگرم بر متر مربع برای مصرف کنندگان داروهای غیرانسولینی یا BMI بیش از27 کیلوگرم بر متر مربع برای مصرف کنندگان انسولین) ثبت نام کرد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در گروه های این مطالعه قرار گرفتند.

نویسندگان یک تجزیه و تحلیل تعقیبی مشاهده‌ای از شرکت‌کنندگان در هر دو گروه انجام دادند. شرکت کنندگان بر اساس وضعیت رمیسیون دیابت طبقه‌بندی شدند و سپس نتایج بلندمدت آنها بر اساس هر رمیسیون و مدت زمان رمیسیون در یک دوره 12 ساله مقایسه گردید. محققان بروز CVD و CKD را در بین بیش از 4000 شرکت کننده به ترتیب بر اساس پیشرفت و مدت زمان رمیسیون دیابت مقایسه کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان 59 سال و 58 درصد زن بودند، میانگین مدت زمان ابتلای آنها به دیابت 6 سال و میانگین شاخص توده ی بدنی آنها 35.8 کیلوگرم بر متر مربع (در محدوده چاقی شدید) بود.

نویسندگان یک تعریف اپیدمیولوژیک از رمیسیون دیابت را به کار بردند: «عدم مصرف داروهای دیابت و داشتن هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c - معیاری برای کنترل قند خون طولانی مدت) کمتر از 48 میلی مول در مول (6.5%) در یک نقطه زمانی واحد".

این تیم CKD پرخطر یا بسیار پرخطر را بر اساس معیارهای بهبود پیامدهای جهانی بیماری کلیوی(KDIGO)  و بروز CVD را به عنوان هرگونه وقوع حمله قلبی حاد غیر کشنده، سکته مغزی، پذیرش در بیمارستان به دلیل آنژین یا مرگ CVD تعریف کردند.

در مقایسه با شرکت‌کنندگان بدون رمیسیون، شرکت‌کنندگانی که شواهدی از رمیسیون دیابت را در طول پیگیری داشتند، در تجزیه و تحلیل‌ها پس از تنظیم برای HbA1c، فشار خون، چربی‌های خون، سابقه CVD، مدت زمان دیابت؛ 33 درصد کمتر به CKD و 40 درصد کمتر به CVD مبتلا شدند. در بازوی مداخله، میزان کاهش خطر CKD و CVD برای شرکت‌کنندگانی که شواهد رمیسیون طولانی‌مدتی داشتند، بیشترین میزان بود.

نویسندگان سه یافته اصلی مربوط به پیامدهای دستیابی به رمیسیون دیابت را مشاهده کردند:

· اولاً، اگرچه 18 درصد از شرکت‌کنندگان در مرحله‌ای در طول پیگیری به رمیسیون دست یافتند، درصد شرکت‌کنندگانی که در وضعیت رمیسیون باقی مانده بودند تا سال هشتم مطالعه به 3 درصد کاهش یافته بود، که بر چالش‌های حفظ وزن با استفاده از مداخلات سبک زندگی تأکید می‌کند.

· دوم، علیرغم طول مدت نسبتا کوتاه اکثر دوره های رمیسیون، محققان دریافتند که هر نوع رمیسیون به ترتیب با 33% و 40% نرخ پایین تر CKD و CVD در مقایسه با شرکت کنندگانی که به رمیسیون نرسیده بودند، مرتبط است. در میان کسانی که شواهدی مبنی بر حداقل 4 سال رمیسیون داشتند، کاهش این خطرات حتی بیشتر بود (به ترتیب 55٪ و 49٪).

· سوم، شرکت‌کنندگانی که مدت کوتاهی به دیابت مبتلا بودند، مقدار HbA1c آنها در شروع مطالعه پایین بودو کاهش وزن زیادی داشتند، به احتمال زیاد رمیسیون را تجربه می کردند.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که ارتباطی که آنها پیدا کردند "ممکن است با کاهش وزن، تناسب اندام بهتر، بهبودHbA1c  و کاهشLDL (کلسترول بد) نسبت به شروع تحقیق، توضیح داده شود".

پروفسور Gregg، گفت: به عنوان اولین مطالعه ی مداخله ای که رمیسیون را با کاهش عوارض ناشی از دیابت مرتبط نموده است، این خبر برای کسانی که می توانند دیابت نوع 2 را در خود معکوس کنند، دلگرم کننده است. در حالی که مطالعه ی ما یک یادآوری از این موضوع است که حفظ کاهش وزن و رمیسیون دشوار است، اما نشان می‌دهد که هر موفقیتی در رمیسیون با فواید بعدی سلامتی مرتبط است."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-remission-diabetes-weight-loss-trial.html